Mooi is niet lelijk…

Tjha… de discussie over mooi begon buiten al… “Wat een lelijke plant is dat” zij ze…
Dus ik zeg wat raar het is onkruid, de evolutie heeft over het algemeen niet over mooi, maar gaat over overleven, daar waar de sterkste in fysiek of intelligentie overeind blijft en dat is mooi in een geheel ander opzicht toch? #FronsBijHaar
We gingen naar binnen, we zouden vergaderen over een logo voor een nieuwe organisatie, ik had een discussie ontwerp gemaakt… nauwelijks tijd ingestoken… gezien ik in de loop van de jaren wel door heb dat als het over de vorm gaat met zoveel mensen, je er toch uiteindelijk een compromis logo van moet prutsen.

Zij was kapster en vond dat ik wat aan mijn baardje moest doen “Iets strakker trimmen die handel” was haar opmerking “Wordt je nog iets knapper van”. Jan Kees kwam binnen en was installateur en vond de bibliotheek waarin we zouden vergaderen prachtig… maar vond het jammer dat we op de vloerverwarming eiken parket gelegd hadden ” Weliswaar is hardhout als je hout gebruikt wel het beste, maar veel beter waren plavuizen, zeker 180 duzend keer meer rendement” zei hij met een centjes beweging in de vingers…

Coby de interieurspecialist genoot van de inrichting en het museale van alle spulletjes die er stonden “Alles heeft wel een verhaal he…” merkte ze op… “Wel jammer van die plastic jaloezieën en die plastic PC schermen op dat mooie bureau… ” en genoot dan weer van een grote houten giraffe op de grond… klop… klop… op het koppie…

Onze timmerman Jan Kees stapt binnen en liep meteen met een grote grijns naar de enorme bibliotheekkast “zelf ontworpen en gemaakt?” ik zeg yup! “Wel jammer dat je de staanders niet blind gemonteerd hebt en die toffe kam niet met een pen-en-gatverbinding gemaakt en het geheel niet ineens doorgefreesd hebt… “Was net wat strakker geworden”

Karin onze DJ stapt binnen en knikte instemmend… “Gezellig hoor en wat een toffe vergaderruimte, wel jammer dat die klassieke kerkmuziek om je kop zeurt hahaha…” en gaat zitten pcies tussen de boxen om het perfecte stereo geluid te horen.

Onze dichter en poëet Theo staat inmiddels een gedicht aan de muur te lezen en ziet dat het van mijn hand is… ” Wist niet dat je dit ook in je had, wat ontzettend mooi, maar ik had nooit in de “ik” vorm geschreven” en pakt ondertussen een boek over Mao uit de kast en begint gewichtig kijkend te bladeren…

Jaqueline onze mode koning schuift aan en meld even snel “die broek en schoenen… echt mooi zo met dat overhemd en jasje, maar die riem “man” kan echt niet dat is Hard Rock” en schenkt een bakkie thee voor zichzelf in… gezellig!

Huisschilder Kees loopt al even rond en knikt goedkeurend en loopt naar de muren… “Zelf gestuct?” but yep!” Netjes man! ik had er alleen een acryl opgezet en de hoeken ff gekit en de bovenlijst ook wit gelaten, veel authentieker”

Cultuur liefhebster Loes staat nog in de hal naar alle repro’s te kijken van bekende kunstenaars, Dali, Gaudi, Escher en Rembrandt en zegt… “Zonde hoor repro’s en dan meteen de bekendste werken van hun, ik zou dan liever onbekend werk ophangen” Ik vraag, wat vind je van het huilend zigeunermeisje… #EnLoopMeteenDoor

We schuiven aan tafel…
Onze restaurant houder Willem merkt nog even op “Die thee dat is toch bocht, je moet moet met een thee-ei en losse thee gaan werken” “Ga ik doen Willem…” #Ooit

Ik zeg… mensen… even over het logo “Mijn doelstelling is dat het herkenbaar is, naam niet meer dan 5 karakters heeft voor de socials, dat het pakkend is en blijft hangen en dat de tekst kort en bondig inhoud geeft aan wat wij doen, dat het niet een typische mannelijk of vrouwelijke uitstraling heeft, dat er een verhaal achter zit zodat later in de communicatie marketingtechnisch nog wat meer mee kan en het moet in één kleur uitgevoerd kunnen worden zodat het op vele producten te drukken is. Het logo moet een beeldmerk zijn die ook in de avatars van de socials meteen herkenbaar is en altijd in dezelfde verhouding kan blijven inclusief de boodschap. Verder wil ik er niet te veel tijd in gaan of laten steken, want alle centen en tijd wil ik gebruiken om het zoveel mogelijk in beeld te gaan brengen. Liever 1000 euro in de socials en ads dan 1 euro meer in de discussie over b.v. het kleurtje… en het lettertype… Anders zitten we met iets moois wat uiteindelijk niemand gaat leren kennen.
Verder zijn wij hier aan tafel ook de doelgroep met nog vele anderen die er waarschijnlijk allemaal wat van gaan vinden…” Iedereen is het met deze lange zin volledig eens…

Ik leg het ontwerp op tafel…

Ik zeg… “Allemaal een bitterballetje?” waarop de kok in de groep onmiddellijk roept “Toch geen Mora ovenoppiepballen he” en meteen de groene vleesloze dame er overheen “Toch wel vega he” Ik zeg voor jullie heb ik een pot toverbalen… #Gezeik
Ondertussen schuift het logo op de tafel rond… werkelijk iedereen vind er wel iets van, maar kunnen er eigenlijk ook best mee leven… alleen een gast die ooit de grafische school of kunstacademie #WeetIkHet gedaan heeft vind het niets… Maar ja met zijn nog geen 0,1% aandeel aan tafel en dus als doelgroep weinig of niet relevant…
Of hij een tover of een bitterbal wil… #EnWeerVerder

Kijk als je een idee hebt dan moet je vooral eerst onderweg gaan om het te gaan scoren, als je daar een groot menselijk bereik voor nodig hebt dan moet je daarbij vooral in beeld zien te komen en zorgen dat als dat lukt dat je herkenbaar in beeld blijft. Je verkoopt je product of idee vaak niet met zichzelf, dat doe je door er een wereld van noodzakelijkheid omheen te creëren of een situatie af te dwingen waarin scoren uiteindelijk een vanzelfsprekendheid wordt. Uiteindelijk moet het product of idee wel goed zijn om te blijven scoren. #DatWelNatuurlijk Het plaatje waarmee je het allemaal mee in beeld wil brengen is waarschijnlijk nog minder belangrijk voor de doelgroep… De vorm waarin het gegoten is hoeft echt niet perse mooi te zijn als het maar wel herkenbaar, duidelijk en praktisch toepasbaar is…

Lelijk is eigenlijk best vaak mooi… #WatJullie


Geef een reactie